Πόσα ξοδεύει ο Έλληνας γονιός για την “δωρεάν” εκπαίδευση;
Επί χρόνια υπερτονίζεται με στόμφο απ’ τους Έλληνες πολιτικούς η επιτυχία τους στα εκπαιδευτικά ζητήματα, μιας και όπως λένε κατάφεραν να παρέχουν στον ελληνικό λαό επαρκείς υπηρεσίες δημόσιας εκπαίδευσης.
Ωστόσο, είναι πλέον κοινό μυστικό πως τα σχολεία στη χώρα μας ενώ χωλαίνουν σε γνώσεις έχουν αυξημένες απαιτήσεις προαγωγής τόσο από την μία τάξη στην άλλη όσο και στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με τον τρόπο αυτό έμμεσα προωθείται η ένταξη ολοένα και περισσότερων μαθητών σε φροντιστηριακές μονάδες κάθε τύπου, ώστε να ολοκληρώσουν τη μάθηση τους στην ελληνική μα και σε ξένες γλώσσες.
Πιο αναλυτικά στοιχεία είναι αυτά του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ. Εκεί υπογραμμίζονται αναλυτικότερα τα ποσά που δαπανούν οι Έλληνες στην ιδιωτική εκπαίδευση. Τα στοιχεία αναφέρονται στο έτος 2014 και όπως προκύπτει από αυτά, τα νοικοκυριά ξόδεψαν τη χρονιά εκείνη, μόνο για τα φροντιστήρια –όλων των ειδών- 1,4 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, η συνολική δαπάνη για εξωσχολική υποστήριξη ύψους 1,4 δισ. ευρώ καταμερίζεται ως εξής: 500, 8 εκατ. ευρώ για δίδακτρα φροντιστηρίων, 271 εκατ. ευρώ για ιδιαίτερα μαθήματα και 660, 1 εκατ. ευρώ για ξένες γλώσσες.
Ταυτόχρονα, οι συνολικές δαπάνες (δημόσιες και ιδιωτικές) για την εκπαίδευση το 2014 ανήλθαν στα 9.387,4 εκατ. ευρώ (ποσοστό που αντιστοιχεί στο 5,3% του ΑΕΠ), εκ των οποίων τα 5.614,8 εκατ. ευρώ αφορούν στις δημόσιες και τα 3.772,6 εκατ. τις ιδιωτικές δαπάνες.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, γίνονται οι εξής παρατηρήσεις:
– Μείωση της δημόσιας δαπάνης για εκπαίδευση κατά -54,7% ή κατά 4,5 δις. ευρώ έναντι του 2008
– Μείωση της ιδιωτικής δαπάνης για εκπαίδευση κατά -31,8% ή κατά 1,7 δις ευρώ έναντι του 2009.
Επιπλέον, σχετικά με την επάρκεια των υποδομών (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, βιβλιοθήκη, γυμναστήρια), στο δημόσιο τομέα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αυτή κρίνεται από την έκθεση οριακά επαρκής. Μολαταύτα, δεν καταγράφονται παρά ελάχιστες σχετικές δαπάνες για ανακαίνιση των υποδομών και ανανέωση του εξοπλισμού στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Επίσης, στην έκθεση αποτυπώνεται μείωση του διδακτικού προσωπικού, με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση συνολικά να έχει 32.717 εκπαιδευτικούς λιγότερους το 2014 σε σχέση με το 2008.
Ταυτόχρονα, παρατηρείται γήρανση του προσωπικού με τη μέση ηλικία των εκπαιδευτικών να είναι 41,4 χρονών στο νηπιαγωγείο, 42,2 χρονών στο δημοτικό, 45,7 χρονών στο επαγγελματικό λύκειο, 46,3 χρονών στο γυμνάσιο και 47,5 χρονών στο γενικό λύκειο.
[widget id=”text-6″]