‘Αλφρεντ Χίτσκοκ: ο μέτρ του σασπένς
Ο Χίτσκοκ γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου 1899 στο Ιστ Εντ του Λονδίνου και πέθανε στις 29 Απριλίου 1980 στο Λος Άντζελες. Δούλεψε σε κινηματογραφικά στούντιο στο Λονδίνο και μετά από δύο χρόνια έκατσε στη θέση του σκηνοθέτη και από τότε γεμίζει τις ζωές μας με σασπένς και μυστήριο όπως μόνο αυτός ξέρει. Η πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα ήταν η ταινία «always tell your wife». Το αποτέλεσμα ενθουσίασε τους παραγωγούς και του ανέθεσαν την ταινία «ο αριθμός 13».’Επειτα, εργάστηκε για την Gainsborough Pictures και το 1925 σκηνοθέτησε το «the pleasure garden». Αυτή είναι ουσιαστικά η «αγγλική» σκηνοθετική του περίοδος, η οποία με το ξέσπασμα του Β’ παγκοσμίου πολέμου μετατράπηκε σε «αμερικάνικη» όταν μετακόμισε εκεί. Η πρώτη του ταινία στο Χόλυγουντ ήταν η «Rebecca» που κέρδισε όσκαρ καλύτερης ταινίας. Γνωστός όμως για την ιδιαίτερη προσωπικότητά του, αρεσκόταν εκτός από το να κάθεται στην καρέκλα του σκηνοθέτη, να κάνει απρόσμενες εμφανίσεις στις ταινίες του (cameo appearances), ως απλός κομπάρσος. Ακόμη αξίζει να σημειωθεί οτι είχε ιδιαίτερη αδυναμία στις ξανθές πρωταγωνίστριες (Κιμ Νόβακ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Τίπι Χέντρεν, Γκρέις Κέλυ), οι οποίες φαινομενικά ήταν αθώα πλάσματα αλλά στην πραγματικότητα ήταν femmes fatales που έμπλεκαν στα δίχτυα τους τους άντρες. Ποιες είναι όμως, οι ταινίες του που διαμόρφωσαν το είδος του αστυνομικού θρίλερ και εξέλιξαν το φιλμ νουάρ;
[widget id=”text-6″]
PSYCHO
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Μπλότς η «ψύχωση». Συγκεκριμένα, η Μάριον (Janet Leigh) και ο εραστής της βρίσκονται σε τέλμα καθώς τα οικονομικά τους δεν τους επιτρέπουν να παντρευτούν. Απεγνωσμένη η Μάριον και υποκινούμενη από την αγάπη της, κλέβει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό από το γραφείο στο οποίο εργάζεται και φεύγει από την πόλη. Ταλαιπωρημένη από την οδήγηση τη νύχτα και τη βροχή καταλύει σ’ ένα μοτέλ. Ο ιδιοκτήτης του είναι ένας φαινομενικά συμπαθητικός νέος (Anthony Perkins)που μένει με τη μητέρα του. Η Μάριον δέχεται να δειπνήσει μαζί του, παρά τις αντιρρήσεις της μητέρας του, που την ακούει από το παράθυρο και αργότερα επιστρέφει στο δωμάτιο της για να κάνει ντους. Καθώς όμως αυτή βρίσκεται στο ντους μία απειλητική σκιά την πλησιάζει, τραβάει την κουρτίνα και τη μαχαιρώνει. Ο Χίτσκοκ σκηνοθέτησε με τέτοιο τρόπο τη σκηνή ώστε να μην παρουσιάζεται ωμή βία παρά μόνο να προκαλέσει τον τρόμο. Τα πολλαπλά μαχαιρώματα που δέχθηκε η Μάριον σε συνδυασμό με την τρομακτική μουσική και τις κραυγές της πρωταγωνίστριας προκαλούν ρίγος στο θεατή και φρίκη. Είναι ίσως από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές στον κινηματογράφο που έχει μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη όλων μας και στοιχειώνει τις ζωές μας. Η πλοκή της ταινίας ξεδιπλώνεται τελετουργικά από τον Χίτσκοκ και η αποκάλυψη του δολοφόνου ταράσσει τον θεατή.
TO CATCH A THIEF
Ενας κλέφτης κοσμημάτων, ο Τζόν Ρόμπι, με το ψευδώνυμο «γάτος» (Cary Grant) πέφτει θύμα πλεκτάνης και προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του όσον αφορά μια σειρά κλοπών κοσμημάτων στη γαλλική ριβιέρα. Η ευκαιρία του δίνεται με την πλούσια Φράνσις (Grace Kelly), την οποία θα χρησιμοποιήσει ως δόλωμα για να ξεσκεπάσει τον αληθινό κλέφτη. Δεν θα υπολογίσει όμως τον παράγοντα έρωτα. Η πλοκή εξελίσσεται γοργά μέσα απο ένα παιχνίδι εναλλαγών φωτός και σκιάς που πυκνώνει το μυστήριο και κρατά τον θεατή σε αγωνία μέχρι την αποκάλυψη του κλέφτη. Ο Χίτσκοκ σκηνοθετεί τη μούσα του και τον γοητευτικό Κάρυ Γκράντ σε ένα συνδυασμό θρίλερ και φιλμ νουάρ με παρεμβαλλόμενα κωμικά στοιχεία που ελαφρύνουν την ένταση από το σασπένς και κάνουν το θεατή να γελάσει με τις αστείες γκριμάτσες του Γκράντ και τις έξυπνες ατάκες του.
NORTH BY NORTHWEST
Ο Ρότζερ Θόρνχιλ (Cary Grant), βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος ώρα και λόγω παρεξήγησης θα πέσει θύμα απαγωγής από μια συμμορία κακοποιών που τον μπερδεύουν με τον πράκτορα της CIA, Τζόρτζ Κάπλαν. Ο πρωταγωνιστής θα προσπαθήσει να αποδείξει την αθωότητά του και θα βρεθεί κυνηγημένος μέχρι την τελευταία στιγμή, ενισχύοντας το σασπένς του θεατή. Ο Κάρυ Γκράντ υπό τις σκηνοθετικές υποδείξεις του Χίτσκοκ θα αποτυπώσει με τον καλύτερο τρόπο την αγωνία του ήρωα για επιβίωση και θα μας χαρίσει ένα αριστούργημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο η μουσική όσο και το σκοτεινό και τρομακτικό τοπίο συμβάλλουν στην αποτύπωση του φόβου του πρωταγωνιστή, ο οποίος μεταφέρεται στον θεατή και τον κάνει συμμέτοχο στη δράση.
REAR WINDOW
Ο James Stewart ενσαρκώνει ένα φωτορεπόρτερ που λόγω τραυματισμού βρίσκεται έγκλειστος στο διαμέρισμά του και άθελα του γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας της γειτόνισσάς του από το σύζυγό της. Συγκεκριμένα, ο πρωταγωνιστής καθηλωμένος στην καρέκλα του και πλήττοντας από ανία αρχίζει να παρακολουθεί με κιάλια τις ζωές των γειτόνων του. Κάποια μέρα όμως του δίνεται η εντύπωση ότι ένας μυστηριώδης γείτονας του, σκότωσε τη γυναίκα του. Μην μπορώντας να κουνηθεί ως κλινήρης ζητά τη βοήθεια της μνηστής του και της νοσοκόμας του. Η σύντροφός του, (Grace Kelly), χάρη στην ευστροφία της, το αλάνθαστο γυναικείο ένστικτό της και το θάρρος της θα τον βοηθήσει να εξιχνιάσει το έγκλημα.
VERTIGO
Θρίλερ μυστηρίου με πρωταγωνιστή τον James Stewart να υποδύεται έναν αστυνομικό που αποσύρθηκε από το σώμα λόγω ψυχολογικού σοκ που υπέστη όταν κυνηγούσε έναν κακοποιό, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να υποφέρει από ιλίγγους και κατάθλιψη. Η ζωή του θα αλλάξει όταν προσλαμβάνεται από έναν παλιό του φίλο για να παρακολουθεί τη γυναίκα του (Κιμ Νόβακ) που έχει αυτοκτονικές τάσεις. Ο ήρωας δεν θα αργήσει να την ερωτευτεί και θα βρεθεί σε ψυχολογικό τέλμα όταν αυτή δώσει τέλος στη ζωή της με ένα σάλτο μορτάλε από ψηλά. Αδυνατώντας να τη σώσει λόγω κρίσης ιλλίγου μένει να ταλανίζεται από τις τύψεις και τις Ερινύες, όταν θα ξαναβρεί τη χαμένη του αγάπη στο πρόσωπο της μελαχρινής Tζούντι (Κιμ Νόβακ). Η γυναίκα αυτή θα τον μπλέξει σε έναν κύκλο μυστηρίου, τον οποίο ο θεατής παρακολουθεί με αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι τη λύτρωση του πρωταγωνιστή.
Ο Χίτσκοκ θεωρείται ο μετρ του ψυχολογικού θρίλερ, ένας εκκεντρικός σκηνοθέτης, αμφιλεγόμενη προσωπικότητα λόγω των σκανδάλων για την παρενόχληση απέναντι στην Χέντρεν, που άφησε το στίγμα του στην ιστορία του κινηματογράφου και έθεσε με τις ρηξικέλευθες σκηνοθετικές του ενέργειες τις βάσεις για τα σημερινά θρίλερ.