Black Friday VS Reality
Όταν η -κατακερματισμένη από παραδόσεις- ελληνική κοινωνία υιοθετεί δύσμορφα πρότυπα του δυτικού πολιτισμού.
Η «Μαύρη Παρασκευή», ή κατά κόσμον «Black Friday», άρτι αφιχθείσα από το «Νέο Κόσμο», δημιουργεί παράφρονες μάζες καταναλωτών, παραλύοντας τα κέντρα των πόλεων, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ακολουθώντας τη φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, έναν περίπου αιώνα μετά την καθιέρωση του θεσμού στην Αμερική, έρχεται το σωτήριον έτος 2016, η Black Friday στην Ελλάδα.
[widget id=”text-6″]
Μετρώντας μια πορεία από το 1932, σηματοδοτεί για τους Αμερικανούς καταναλωτές το ξεκίνημα των χριστουγεννιάτικων αγορών. Γιορτάζεται παραδοσιακά την τέταρτη Παρασκευή του Νοέμβρη, την επομένη από την «Ημέρα των Ευχαριστιών» και αποτελεί επίσημη αργία για τους δημοσίους υπαλλήλους, δημιουργώντας έτσι και για τους μακρινούς φίλους μας ένα εορταστικό τετραήμερο. Στην πράξη, Black Friday σημαίνει ένα τετραήμερο ασυναγώνιστων, με τις υπόλοιπες περιόδους, εκπτώσεων που αγγίζουν έως και το 80%. Φυσικά και στη γενέτειρα του θεσμού προκαλείται καταναλωτική φρενίτιδα με τα καταστήματα να ανοίγουν τις πόρτες από τις 6.00, ενώ τα τελευταία χρόνια οι καταστηματάρχες προσπαθούν να επωφεληθούν στο έπακρον, εκκινώντας τη λειτουργία τους από τις πρώτες πρωινές ώρες.
Μέσα από τον παραμορφωτικό φακό της ελληνικής αγοράς, γνωρίσαμε το θεσμό της Black Friday, ως μια ξέφρενη κοσμοσυρροή στα αστικά κέντρα. Με τις ουρές έξω από τα καταστήματα να αριθμούν μερικές εκατοντάδες ανθρώπων, το λιανικό εμπόριο πήρε φωτιά.
Ωστόσο, οι ειδικοί εφιστούν την προσοχή του καταναλωτικού κοινού. Θα ήταν συνετό οι καταναλωτές, να έχουν πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς, ώστε να είναι σε θέση να αντιληφθούν οι ίδιοι κατά πόσο συμφέρουσες ή όχι είναι οι αναρτηθείσες προσφορές. Οι καταστηματάρχες οφείλουν να τηρούν τους κανονισμούς και να μπορούν να αποδείξουν ότι η αναγραφόμενη αρχική τιμή των προϊόντων ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ένας δεύτερος παράγοντας που δε λαμβάνουμε ποτέ υπ’ όψιν είναι το περιβάλλον. Σύμφωνα με μελέτες της Greenpeace, η «fast-fashion» επιβαρύνει το περιβάλλον, λόγω της εκτεταμένης παραγωγής, η οποία και αυξάνεται κατακόρυφα κάθε χρόνο, ανάλογα με τις αγοραστικές απαιτήσεις του κοινού και εντελώς δυσανάλογα με την οικονομική ύφεση που μαστίζει τις περισσότερες κοινωνίες.
Η Black Friday αποτελεί για την ελληνική αγορά μια αφοπλιστική καινοτομία, που αναμφίβολα στάθηκε επικερδής. Είναι πολύ πιθανό, όμως, να βασίζεται σε μια ενδεχόμενη ασυνειδησία των καταναλωτών, στην οποία οφείλει να αντιταχθεί το αγοραστικό κοινό. Άλλωστε, στο «Πνεύμα των Χριστουγέννων» αρέσει να αλλάζει μορφές.