Λάμπρος Φισφής: «Την ποσότητα γέλιου που βγάζει το “stand up”, δε μπορεί να τη συναγωνιστεί κανένα άλλο είδος»
Ο Λάμπρος Φισφής συστήθηκε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, μέσα από τη συμμετοχή του στο επιτυχές “Κάψε το σενάριο“, μια τηλεοπτική σειρά κωμικού αυτοσχεδιασμού. Προηγουμένως όμως, έχει μετρήσει στο ενεργητικό του, το σενάριο μιας δημοφιλούς, κωμικής σειράς (“Η γενιά των 592 ευρώ“), αμέτρητες ώρες stand up show, γέλια μέχρι δακρύων από κόσμο και κριτικούς καθώς και την αγάπη του ακραιφνούς στανταπικού κοινού. Μιλήσαμε μαζί του λοιπόν, με αφορμή το “Best of” που θα παρουσιάσει στην πόλη μας , καθώς και για την κωμωδία, την επιθεώρηση… μέχρι και την εμπορικότητα του σεξ.
[widget id=”text-6″]
–Έρχεστε στη Θεσσαλονίκη για δύο παραστάσεις “Best of”. Τι θα δούμε, είναι μια stand up παράσταση που σχετίζεται με την πιο πρόσφατη “Δες το Θετικό+ Μωρό” ή καλύπτει μεγαλύτερο φάσμα της δουλειάς σας;
“Πρόκειται για υλικό συνολικά πάνω από 6 ώρες, που συμπεριλαμβάνει δύο one man shows, το ‘Να ένας σοφός‘ και το ‘Δες το Θετικό + Μωρό‘ ,αλλά και ακόμη παραπάνω υλικό που προηγείται αυτών των δύο. Από αυτά, έχω συγκεντρώσει τα αγαπημένα μου ,καθώς και αυτά που αγάπησε περισσότερο ο κόσμος – τα επονομαζόμενα greatest gigs– σε μία stand up παράσταση.”
–Το Νοέμβριο θα συμμετέχετε στο “Τι ζούμε” μαζί με άλλους κωμικούς, και πρόκειται ουσιαστικά, για μία επιθεώρηση. Γιατί πιστεύετε ότι το συγκεκριμένο είδος (επιθεώρηση) είναι τόσο παρεξηγημένο στη χώρα μας;
“Κοίτα, υπάρχουν άνθρωποι που αγαπάνε πάρα πολύ την επιθεώρηση (ηθοποιοί, σεναριογράφοι αλλά και κοινό) και για αυτούς η επιθεώρηση είναι κάτι που τους αρέσει πολύ. Υπάρχει όμως και ένα κοινό που έχει χάσει την επαφή του με αυτό το είδος, ακριβώς επειδή το είδος αυτό δεν εκσυγχρονίστηκε. Δεν έφτασε δηλαδή, να μιλάει τη γλώσσα της κωμωδίας που αρέσει σε αυτό τον κόσμο. Εμείς πάντως, αυτό προσπαθούμε και ελπίζουμε να καταφέρουμε (γελάει), να ενώσουμε δηλαδή την παλιά επιθεώρηση με μια νέα μορφή που κατανοεί και γουστάρει ο νέος κόσμος. Πρόκειται για ένα πολύ ωραίο είδος, ένα ελληνικό variety show, το οποίο προσωπικά μου αρέσει πολύ αλλά συμφωνώ στο ότι χρειάζεται κάποιες αλλαγές ή προσαρμογές.”
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: «Σίλας Σεραφείμ:Μαθήματα Ελληνικής Ιστορίας σε stand up comedy»
–Εκτός του επιτυχούς stand up, έχετε γράψει τα κείμενα για τηλεοπτικές σειρές (“Η γενιά των 592 ευρώ”, “Κάψε το σενάριο”), όπως και για την επερχόμενη παράστασή σας. (“Τι ζούμε;”) Πώς θα χαρακτηρίζατε τη διαδικασία της σεναριογραφίας;
“Αυτό είναι κάτι που αλλάζει με βάση του τι γράφεις και γιατί το γράφεις. Με άλλα λόγια, είναι πολύ διαφορετικό να γράφεις ένα 40λεπτο επεισόδιο για τηλεόραση, από το να γράφεις ένα 10λεπτο σκετς για επιθεώρηση ή ένα 3λεπτο για stand up. Είναι διαφορετικό. Φυσικά έχουν πολλά κοινά στοιχεία, ένα εκ των οποίων συνοψίζεται στη φράση ‘writing is rewriting‘. Το γράψιμο πρακτικά δεν τελειώνει ποτέ, είναι μια διαδικασία συνεχής, κατά την οποία βελτιώνεσαι διαρκώς. Ειδικά μάλιστα όταν μιλάμε για κωμωδία, όπου έχεις να κάνεις με τον κόσμο, τις αντιδράσεις του, και το feedback που παίρνεις. Είναι δηλαδή κάτι ασταμάτητο. Για μια επιθεώρηση για παράδειγμα, μπορεί να έχω γράψει ένα κείμενο μέχρι και 15 φορές. Πάντα ,βλέπεις, υπάρχει περιθώριο για βελτίωση.”
–Δεν είναι όμως πιο απαιτητική η “καθαρή” σεναριογραφία από ένα κείμενο για stand up;
“Όχι, είναι τελείως διαφορετικά και δε θα έπρεπε να τα συγκρίνουμε. Είναι εξίσου δύσκολα όλα και το καθένα έχει τα δικά του. Στην τηλεόραση ας πούμε, γράφεις με ένα πολύ αυστηρό deadline που μπορεί να σε αγχώσει, ενώ στο stand up απαιτείς 6 με 8 γέλια το λεπτό στο κείμενό σου.”
–Το “Τετράδιο Κωμωδίας” που έχετε γράψει, τι ακριβώς είναι; Το χρησιμοποιείτε καθόλου στις παραστάσεις σας;
“Όχι, δεν το χρησιμοποιώ. Το ‘Τετράδιο Κωμωδίας’ είναι ένα βιβλίο που έχω γράψει καθώς από τότε που ξεκίνησα το stand up κυκλοφορούσα παντού με ένα τετράδιο- πράγμα που κάνω και τώρα- και εκεί γράφω τις σκέψεις μου πάνω στην καθημερινότητα. Είναι κείμενα ουσιαστικά, που κατέληξαν σε βιβλίο.Ένα βιβλίο με αστεία κείμενα.”
–Έχετε πει ότι στο stand up ” Είναι καλύτερο να παρουσιάσεις το δικό σου εαυτό, ώστε ο άλλος να γελάσει με σένα και όχι με τον εαυτό του.” Γιατί; Καλός δεν είναι και ο αυτοσαρκασμός;
“Ναι, και αυτό αυτοσαρκασμός είναι. Ουσιαστικά εσύ αυτοσαρκάζεσαι, και ο άλλος σε ακολουθεί και βρίσκει ένα κομμάτι του εαυτού του σε αυτά που λες, χωρίς εσύ να του κουνάς το δάχτυλο. Αν όμως δεν ταυτιστεί, τότε θα γελάσει με τον πόνο του άλλου, κάτι που άλλωστε είναι κλασικό στην κωμωδία.”
–Έχετε καταπιαστεί με όλες τις εκφάνσεις της κωμωδίας (αυτοσχεδιασμός, stand up, επιθεώρηση, κωμικές σειρές). Ξεχωρίζετε κάποια και γιατί;
“Όλες οι μορφές κωμωδίας είναι ωραίες. Είναι τόσο διαφορετικά αλλά ταυτόχρονα και τόσο ωραία. Αν όμως χρειαστεί να διαλέξω ένα από αυτά, θα επέλεγα το δρόμο του stand up comedy. Είναι κάτι που δε θα άλλαζα με τίποτα.”
–Επειδή ίσως είναι διαδραστικό (το stand up);
“Ο αυτοσχεδιασμός είναι πιο διαδραστικός. Όχι, πιστεύω επειδή την ποσότητα γέλιου που βγάζει το stand up δε μπορεί να τη συναγωνιστεί κανένα άλλο είδος. Πουθενά αλλού δε βλέπεις κόσμο να γελάει για τόση πολλή ώρα. Μιλάμε για 8 με 10 γέλια στη μιάμιση ώρα.”
–Έχετε επιβεβαιώσει ότι σε όλες τις improvisation παραστάσεις, ο κόσμος αναφέρεται στο σεξ. Πώς το δικαιολογείτε;
“Το σεξ, όσο και να νομίζουμε ότι είμαστε χαλαροί με αυτό, εξακολουθεί να συνιστά ταμπού. Όπως, όταν ήμασταν μικροί και λέγαμε μια βρισιά και αισθανόμασταν ότι κάνουμε κάτι παράνομο, έτσι είναι ακόμη οι άνθρωποι με το σεξ. Αυτό είναι και που το κάνει τόσο πιασάρικο. Εγώ δεν ασχολούμαι με το σεξ στην κωμωδία- ούτε και στη ζωή μου (γελάει), αλλά υπάρχουν κωμικοί και κοινό που αγαπούν να μιλάνε και να ακούνε για το σεξ.”
–Τηλεόραση ή θέατρο;
“Όταν μιλάμε για κωμωδία, πρέπει να υπάρχει πάντοτε κοινό. Άμα είσαι στην τηλεόραση με κοινό, τότε υπάρχει δίλημμα ανάμεσα στην τηλεόραση και το θέατρο. Διαφορετικά, θα επέλεγα το θέατρο. Όπως και να χει, η κωμωδία πρέπει να έχει κοινό, είναι κάτι που πρέπει να ζήσεις live. Μπορεί κάποιος να έχει δει βίντεο στο Youtube από stand up για παράδειγμα, ωστόσο χρειάζεται να σε δει και από κοντά. Δεν συγκρίνονται μεταξύ τους. Η εμπειρία είναι το live.”
Info: Ο Λάμπρος Φισφής θα παρουσιάσει το “Best of” στον κινηματοθέατρο ‘Κολοσσαίον’ την Παρασκευή 20 και Σάββατο 21 Οκτωβρίου στις 21:15. ( Εισιτήρια : Προπώληση-10 ευρώ, Ταμείο 12 ευρώ)