Όταν η Gucci αποφασίζει να καταρρίψει στερεότυπα
Βλέποντας κανείς τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci για τη συλλογή Gucci Cruise 2018, παρατηρεί κάτι διαφορετικό. Όχι στα περίτεχνα ρούχα φυσικά, ούτε στο καλοστημένο σκηνικό. Η διαφορά βρίσκεται στα μοντέλα. Είναι πανέμορφα, καλαίσθητα. Σε καμία περίπτωση όμως, δεν είναι τέλεια. Ο λόγος;
Ο Mick Rock,ο φωτογράφος που ανέλαβε την καμπάνια. Εντελώς αντισυμβατικός, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει για τη διαφήμιση του μεγάλου οίκου μόδας απλούς ανθρώπους, ιταλικής καταγωγής. Η φωτογράφιση μάλιστα πραγματοποιήθηκε στους προσωπικούς χώρους των μοντέλων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ένας οίκος μόδας, μια εταιρεία, ένας καλλιτέχνης επιλέγει να περάσει δυνατά μηνύματα σχετικά με τα πρότυπα ομορφιάς μέσα από το έργο του. Η Dove το 2014 χρησιμοποιώντας καθημερινές γυναίκες για να διαφημίσει τα προϊόντα της. Η Céline προτείνοτας στη συγγραφέα Joan Didion, 80 χρόνων, να γίνει το κεντρικό πρόσωπο της καμπάνιας της. Κατά καιρούς, ακούμε για διάφορους fashion influencers που καταρρίπτουν τις προκαταλήψεις που επικρατούν στο χώρο της μόδας με το να δίνουν την ευκαιρία σε ανθρώπους, που βιώνουν καθημερινά τον ρατσισμό λόγω της εξωτερικής τους εμφάνισης, να πάρουν μέρος σε πασαρέλες, διαφημίσεις, κλπ.
Αυτή η επιλογή του συγκεκριμένου οίκου έθιξε ένα πολύ ιδιαίτερο σημείο του γενικότερου προβλήματος σχετικά με τις διακρίσεις και τα βλαπτικά πρότυπα που προωθεί η βιομηχανία της μόδας. Εστίασε στους απλούς ανθρώπους. Αυτούς που δεν γίνονται συνεχώς αντικείμενο ρατσιστικών σχολίων, λόγω του βάρους τους, των χαρακτηριστικών του προσώπου ή της διανοητικής κατάστασής τους. Αυτούς που γίνονται καθημερινά δέκτες των εσφαλμένων προτύπων ομορφιάς που προωθούν μια δήθεν τελειότητα, που έχουν ανασφάλειες σχετικά με το σώμα τους, που νιώθουν ευάλωτοι απέναντι στην κριτική των άλλων. Η διαφορά τους σε σχέση με τους πρώτους: αυτοί θεωρούνται ότι δεν έχουν λόγο να επηρεάζονται από την καθεστηκυία κατάσταση, γιατί πολύ απλά δεν έχουν κάποιο «σοβαρό» πρόβλημα.
[widget id=”text-6″]
Ο 21ος αιώνας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο αιώνας της πάλης. Πάλης για την επιβολή ενός ποιοτικού τρόπου ζωής για όλους ανεξαιρέτως. Είναι φοβερή η εξέλιξη στον τομέα της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η ανταπόκριση του κόσμου στο να συμβάλλει στην κατάρριψη των στερεοτύπων, την εξάλειψη των διακρίσεων, τον περιορισμό των ρατσιστικών συμπεριφορών. Μέσα στα πλαίσια αυτού του κινήματος, η βιομηχανία της μόδας προσπάθησε να αποτινάξει από πάνω της, τις κατηγορίες περί προώθησης ανορεξικών μοντέλων, εξώθησης των νέων κοριτσιών σε ακραίες συμπεριφορές, προβολή ενός ψεύτικου κόσμου, που είχε δεχτεί κατά καιρούς.
Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν η ανάδειξη μοντέλων, όπως η Άσλεϊ Γκράχαμ, το λανσάρισμα ρούχων κατάλληλων για όλους τους σωματότυπους και η επίκληση μέσα από καμπάνιες της ανάγκης αυτοεκτίμησης και αγάπης του εαυτού. Είναι αλήθεια πως κατάφερε με αυτό τον τρόπο να σημειώσει σημαντική πρόοδο σε αυτόν τον τομέα.
Ωστόσο, μέχρι τώρα, δεν έχει δοθεί η πρέπουσα προσοχή σε μία πολύ μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Παρατηρώντας από τη μία τα καλίγραμμα μοντέλα που εργάζονται ως επί το πλείστον στη βιομηχανία της μόδας και από την άλλη τις μεμονωμένες περιπτώσεις που αξιοποιήθηκαν υπέρβαρα μοντέλα σε επιδείξεις, καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι δεν έχει δοθεί κανενός είδους «δικαίωση» στους απλούς ανθρώπους, που δεν είναι τέλειοι, που δεν έχουν κάποιο σοβαρό πρόβλημα με την εμφάνισή τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να συγκριθούν με όσους υφίστανται σε καθημερινή βάση ρατσιστικές συμπεριφορές.
Είναι όμως άνθρωποι, με τις ίδιες ανησυχίες και επιδιώξεις, που έχουν δεχτεί αρνητικά σχόλια για την εικόνα τους, που αναγκάζονται κάθε μέρα να συγκρίνονται με τα «τέλεια» πρότυπα ομορφιάς που προβάλλουν τα social media, που επιδιώκουν την εξέλιξη και τη βελτίωση, αλλά δεν έχουν κανέναν να διαμαρτύρεται δυναμικά για τα δικαιώματά τους.
Οι διακρίσεις βρίσκονται παντού. Και πολλές φορές, δυστυχώς, δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές. Όταν πλέον δεν θα αναφερόμαστε σε τέτοιου είδους καμπάνιες ως κάτι το αντισυμβατικό,τότε θα έχουμε φτάσει στο στόχο μας.