EΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.: H ιστορία και το μέλλον
Με την κυβέρνηση να έχει δεσμευθεί για μια σειρά αποκρατικοποιήσεων απέναντι στους θεσμούς, η Εγνατία Οδός έχει ήδη μπει στο παζλ των κινήσεων του ΤΑΙΠΕΔ .
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ανακοίνωσε την αποκρατικοποίηση της εταιρίας καθώς αποτελεί πλέον μνημονιακή υποχρέωση. Το σχέδιο προβλέπει μακροχρόνια (35ετή) διαχείριση και συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων οδών. Ποια είναι, όμως, η ιστορία του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας και πώς διαφαίνεται το μέλλον της;
Με μήκος 670 χλμ και έκταση από την Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας ως τους Κήπους του Νομού Έβρου , η Εγνατία Οδός αποτελεί τον πλέον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο στην ελληνική επικράτεια. Κι ενώ το όνομα της συνδέεται με το ίσως πιο γνωστό οδικό δίκτυο της χώρας , δεν είναι ευρέως εξίσου γνωστό ότι αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής Οδού 90 με αφετηρία τη Λισσαβώνα και τέλος τα σύνορα Τουρκίας-Ιράκ. Ιστορικά στοιχεία δίνονται από την αρχαία ήδη περίοδο. Ωστόσο, το όνομα ΕΓΝΑΤΙΑ δόθηκε προς την τιμήν του Ρωμαίου Ανθύπατου Εγνάτιου που κατασκεύασε το δρόμο από τη Ρώμη ως την Κωνσταντινούπολη.
Το 1994,ύστερα από διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με την Κοινοτική πλευρά, αποφασίσθηκε η ίδρυση της κρατικής εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ για την κατασκευή οδικού δικτύου με βάση τα ως τότε δοκιμασμένα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η εταιρία χρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση στο 50%.
Σήμερα, η Εγνατία οδός αριθμεί γέφυρες συνολικού μήκους 42 χλμ ,σήραγγες συνολικού μήκους 100 χλμ ενώ η εταιρία Εγνατία ΑΕ δραστηροποιείται πλεόν και στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, επεκτείνει τη δράση της και εκτός συνόρων πραγματοποιώντας μελέτες για την κατασκευή και διαχείριση οδικών δικτύων σε Αλβανία, Ρουμανία, Σερβία, Τουρκία αλλά και στον ΟΣΕΠ.
Συναντήσαμε τον πολιτικό μηχανικό της εταιρίας ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, Δημήτρη Σαρηγιάννη, ο οποίος τόνισε την τεχνογνωσία της εταιρίας, τη σπουδαιότητα αυτής και το έργο που παράγει και εκτός συνόρων πλέον. «Η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει υλοποιήσει μελέτες για όλη την Ελλάδα επάνω στην οδική ασφάλεια. Έχει καταγράψει σε όλο το επαρχιακό δίκτυο της χώρας σε ποια σημεία έχουμε ατυχήματα και γεωμετρικές ατέλειες.»
Θα μπορούσε, λοιπόν, βάσει των μελετών, να δοθεί επίσημα το σημείο με την μεγαλύτερη επικινδυνότητα και τα περισσότερα ατυχήματα; H απάντηση για τον Δημήτρη Σαρηγιάννη, είναι αρνητική. «Υπάρχουν πολλά κριτήρια που πρέπει να ληφθούν υπόψιν για κάθε περίπτωση. Ωστόσο, σε μελέτη που πραγματοποιήσαμε ως εταιρία έχουμε ήδη προτείνει μέτρα βελτιστοποίησης ως προς την επικινδυνότητα συγκεκριμένων σημείων.»
Τέλος, στην ερώτηση σχετικά με μελλοντικές κινήσεις της εταιρίας ο Δημήτρης Σαρηγιάννης δήλωσε πως σχεδιάζεται η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, γεγονός που έχει προκαλέσει την αντίδραση του Συλλόγου Εργαζομένων. Η επίσημη θέση του Συλλόγου είναι η εξής : «Η συγκεκριμένη παραχώρηση δε διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον καθότι αφορά τους μοναδικούς αυτοκινητόδρομους πλήρως κατασκευασμένους και με δημόσιους πόρους ενώ επιπλέον , θα στερήσει από το κράτος σημαντικότατα μελλοντικά έσοδα προς όφελος μόνο του πιθανού παραχωρησιούχου και θα επιβαρύνει τους πολίτες από τη μεγάλη αύξηση διοδίων». Ειδικότερα, με βάση την εκτιμώμενη από τον σύλλογο εργαζομένων αναδιαμόρφωση των τιμών διοδίων το σημερινό κόστος διαδρομής Ηγουμενίτσα- Έβρος από 15,60 ευρώ θα φτάσει στα 42 ευρώ.