Δεν πηγαίναμε στα «μπορντέλα», διαμορφώναμε περιβαλλοντική συνείδηση
Αρκετές αντιδράσεις έχει ξεσηκώσει τις τελευταίες ώρες η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, κατά την οποία πλέον δεν επιτρέπονται τα περιβαλλοντικά και πολιτιστικά προγράμματα στο εξωτερικό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εξαιρούνται προγράμματα που δεν απαιτούν άδεια από το Υπ. Παιδείας, όπως είναι τα προγράμματα ERASMUS, αλλά και όσα προγράμματα αφορούν ελληνικά σχολεία της ομογένειας.
Η απόφαση πάρθηκε με αιτιολογία τη «γενική διαπίστωση ότι οι οικογένειες πολλών μαθητών και μαθητριών αδυνατούν να πληρώσουν τα έξοδα μιας εκδρομής εξωτερικού».
Το αρνητικό κλίμα που δημιουργήθηκε τις αμέσως επόμενες ώρες της ανακοίνωσης και οι ασάφειες που υπήρχαν, ανάγκασαν το Υπουργείο Παιδείας να δημοσιεύσει την παρακάτω ανακοίνωση:
«Το ΥΠΠΕΘ μετά από δημοσιεύματα που διαστρεβλώνουν τα πραγματικά δεδομένα όσον αφορά τις εκπαιδευτικές εκδρομές στο εξωτερικό διευκρινίζει τα εξής:
Οι μόνες εκπαιδευτικές εκδρομές που δεν επιτρέπονται στο εξωτερικό είναι αυτές που εντάσσονται στο πλαίσιο προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (πολιτιστικών ή περιβαλλοντικών). Παρότι η Υπουργική Απόφαση παροτρύνει γενικά τη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών εντός της χώρας σε περιοχές με ιστορικό, αρχαιολογικό, περιβαλλοντικό ενδιαφέρον και φυσικό κάλλος, δεν απαγορεύει την πραγματοποίηση των πενθήμερων εκδρομών της τελευταίας τάξης του λυκείου στο εξωτερικό.
Επίσης, συνεχίζουν να προβλέπονται όλες οι εκδρομές εξωτερικού που υλοποιούνται στο πλαίσιο:
α. εκπαιδευτικών ανταλλαγών
β. αδελφοποίησης σχολικών μονάδων
γ. εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εγκεκριμένων ευρωπαϊκών προγραμμάτων (ERASMUS κτλ)
δ. προγραμμάτων διεθνών οργανισμών
ε. συμμετοχών σε διεθνείς συναντήσεις, συνέδρια, ημερίδες, διαγωνισμούς, μαθητικές επιστημονικές ολυμπιάδες και άλλες διεθνείς εκδηλώσεις
στ. προσκλήσεων από σχολεία της Ομογένειας
Ο λόγος για τον οποίο περιορίστηκε στο εσωτερικό της χώρας η συγκεκριμένη κατηγορία εκδρομών, κατηγορία που αφορά όλες τις τάξεις της δευτεροβάθμιας, είναι η γενική διαπίστωση ότι οι οικογένειες πολλών μαθητών και μαθητριών αδυνατούν να πληρώσουν τα έξοδα μιας εκδρομής εξωτερικού. Εξαιτίας αυτού η διοργάνωση τέτοιων εκδρομών βιώνεται τραυματικά από τα παιδιά που δεν μπορούν να συμμετάσχουν σ’ αυτές μαζί με την υπόλοιπη ομάδα των συμμαθητών/τριών τους. Λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι πάμπολλες και ποικίλες οι εναλλακτικές δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών, κρίθηκε αναγκαίο να προστατευθούν από τέτοιες πικρίες οι μαθητές και οι μαθήτριες των οποίων οι οικογένειες αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα.
Η Υπουργική Απόφαση που θέτει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 6 Μαρτίου του 2017, συνεπώς δεν ευσταθούν οι ισχυρισμοί για αιφνιδιασμό των σχολείων.»
Ο υφυπουργός παιδείας κ. Ζουράρις προσπάθησε να δικαιολογήσει την απόφαση του υπουργείου Παιδείας μιλώντας στο ΘΕΜΑ 104,6. Όπως είπε: «από τους 24 που πήγαμε εκδρομή το 1958 πολλοί πήραν διαγωγή κοσμία επειδή πήγαν στο στρατιωτικό μπορντέλο του Μεσολογγίου», για να συμπληρώσει μετά την παρατήρηση των δημοσιογράφων ότι αυτά γίνονταν πριν από 60 χρόνια ότι: «δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνουν στο μπορντέλο τις τρεις αυτές ημέρες, να πάνε μετά».
Με αφορμή αυτή τη δήλωση σκέφτηκα ακαριαία την συμμετοχή μου σε περιβαλλοντικές ομάδες στα χρόνια γυμνασίου-λυκείου.
- Στα πλαίσια των περιβαλλοντικών προγραμμάτων επισκεφθήκαμε Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Σουφλί, στο Καρπενήσι, στην Αγιά, στην Ελασσόνα, στο Μουζάκι.
- Είχαμε έντονη δραστηριότητα για την προώθηση της ανακύκλωσης στον Δήμο Τρικκαίων.
- Συμμετείχα στο πρόγραμμα «Food 4u» στο οποίο έπρεπε να φτιάξουμε ένα βιντεάκι με θέμα την υγιεινή διατροφή και οι νικητές κάθε χώρας θα ταξίδευαν στην Ιταλία για να βγει ο νικητής απ’ όλες τις χώρες που συμμετείχαν. Δυστυχώς δεν είχε επιλεγεί η πόλη μου εκείνη τη χρονιά να εκπροσωπήσει την Ελλάδα.
- Μου είχε προταθεί να συμμετέχω στο πρόγραμμα «Χρυσοπράσινο Φύλλο». Ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Ελλάδας-Κύπρου. Μετανιώνω μέχρι και σήμερα, που δεν συμμετείχα στο πρόγραμμα.
Οπότε μπορώ να σας πω με βεβαιότητα πως η περιβαλλοντική μου και η οικολογική μου συνείδηση διαμορφώθηκε σ’ ένα πολύ μεγάλο βαθμό μέσα απ’ την συμμετοχή μου σ’ αυτές τις περιβαλλοντικές ομάδες.
Είναι φανερό λοιπόν, πως σ’ αυτές τις εκδρομές δεν πηγαίναμε σε «μπορντέλα». Διαμορφώναμε περιβαλλοντική και οικολογική συνείδηση.
Ένα ακόμη σημείο το οποίο έχει ενδιαφέρον είναι ότι το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την κατάργηση του θεσμού για οικονομικούς λόγους, αντί να μεριμνήσει για κάποιο επίδομα. Άλλωστε, η απόφαση ταιριάζει με τη φιλοσοφία που επικρατεί τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την οποία ένας διεφθαρμένος θεσμός είναι πιο εύκολο να καταργηθεί, απ’ το να εξυγιανθεί.