DEEPWATER HORIZON: The Εxplosion

Κοινή χρήση:

Έχουν περάσει σχεδόν 5 χρόνια από τις 20 Απριλίου 2010 όπου έγινε η έκρηξη στην πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου Deepwater Horizon.

Ας πιάσουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Deepwater Horizon είναι μία πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου και μάλιστα η μεγαλύτερη που έχει υπάρξει. Φτιάχτηκε το 2001, την διαχειρίζονταν η εταιρία Transocean (μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες γεωτρήσεων) για λογαριασμό της εταιρίας BP που έχει έδρα το Λονδίνο.

Η Transocean έχει ως έδρα την Ελβετία, φυσικά για την χαμηλή φορολογία. Οι πλατφόρμες, θεωρούνται πλοία, κι έτσι πρέπει να έχουν σημαία. Φυσικά η συγκεκριμένη πλατφόρμα δεν μπορούσε να έχει σημαία της Ελβετίας – μιας χώρας χωρίς θάλασσα – γι’ αυτό είχε την σημαία των νησιών Μάρσαλ, στο ναυτικό μητρώο των οποίων η Transocean είχε εγγράψει τις εταιρίες της. Η BP και η Transocean μέχρι την στιγμή του ατυχήματος ήταν οι καλύτεροι φίλοι στον κόσμο. Έπειτα,όμως, μιλούσαν μόνο μέσω των δικηγόρων τους.

Η επιχείρηση των δύο εταιριών ήταν αρκετά κερδοφόρα. Μάλιστα, ένα μήνα πριν το συμβάν, το κόστος εξόρυξης ενός βαρελιού πέφτει σε τιμή-ρεκόρ, αυτή των 12 δολαρίων. Ενώ η τιμή που πουλά το βαρέλι η εταιρία αγγίζει τα 80 δολάρια.
Ωστόσο, οι παραλείψεις σε θέματα ασφάλειας και συντήρησης πολλαπλασιάζονται και στις δύο εταιρίες. Το 2009 η αμερικανική κυβέρνηση κατηγόρησε την βρετανική εταιρία με περίπου 700 παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τα προβλήματα ποικίλλουν χωρίς να επιλύονται και το βέβαιο είναι ότι η Transocean είχε επίγνωση καθώς έστειλε έναν ανεξάρτητο σύμβουλο να ερευνήσει λίγες εβδομάδες πριν την έκρηξη.

Το κακό δεν άργησε να γίνει. 20 Απριλίου 2010, η πλατφόρμα λίγο έξω απ’ το Μεξικό, εκρήγνυται. Σκοτώνονται 11 εργάτες και η φωτιά μπορεί να γίνει αντιληπτή από 64χλμ μακρυά. Η φωτιά είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορεί να ελεγχθεί με αποτέλεσμα να υπάρξει διαρροή στις 22 Απριλίου προκαλώντας έτσι την μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα στα χρονικά.

Μετά την έκρηξη, η BP έχει πληγεί σημαντικά και οι αναλυτές μιλούν ακόμα και για ένταξη της εταιρίας σε καθεστώς χρεοκοπίας, εκτός απ’ την Goldman Sachs. Με σκανδαλώδη τρόπο και θράσος προσπαθεί να ηρεμήσει την κατάσταση ισχυριζόμενη πως “η αντίδραση των αγορών είναι υπερβολική και επαναλαμβάνουμε την συμβουλή μας για αγορά τίτλων BP”. Κι αυτό φυσικά γιατί είναι “κολλητές” εταιρίες. Παρά το εξωφρενικό ποσό της μαύρης κηλίδας που εκτιμάται στα 40 δισ. δολάρια τελικά η BP κατάφερε και πάλι να σημειώσει κέρδη.

Την περίοδο της έκρηξης διευθυντής της Transocean ήταν ο Στίβεν Νιούμαν και της BP o Τόνι Χέιγουορντ. Αξιοσημείωτο είναι πως ο πρώτος είναι ακόμα στο τιμόνι της εταιρίας, όσο για τον δεύτερο, αναγκάστηκε να παραιτηθεί τον Ιούλιο του 2010, έχοντας ως διάδοχο τον Μπομπ Ντάντλεϊ (ο τότε επικεφαλής των δραστηριοτήτων στην Αμερική), ενώ σήμερα είναι πρόεδρος στα διοικητικά συμβούλια της Glencore, μιας πολυεθνικής πρώτων υλών και της ρωσοαμερικανικής κοινοπραξίας TNK-BP στην οποία το 50% κατέχει η BP. Τα συμπεράσματα δικά σας…

 

Κοινή χρήση:

Αφήστε ένα σχόλιο